Η διάγνωση του ΣΕΠ/Υ είναι πολύ δύσκολη. Έχω δει να διχάζονται οι γνώμες ειδικών γιατί είναι δύσκολο να ξεχωρίσεις το ζωηρό παιδί από το υπερκινητικό. Επίσης, ένα παιδί μπορεί να έχει διάσπαση προσοχής αλλά να μην είναι απαραίτητα υπερκινητικό. Όπως έχει πει και ο ψυχολόγος Μ. Ντόπφνερ, το ΣΕΠ/Υ δεν είναι μια αρρώστια σαν την ιλαρά που την έχεις ή δεν την έχεις. Αντίθετα, τα όριά του είναι πολύ ρευστά.
Σε παιδιά με ΣΕΠ/Υ διαπιστώνονται ιδιαιτερότητες σε πολλά σημεία του εγκεφάλου και παρουσιάζουν τα παρακάτω συμπτώματα:
- Αργούν να αναγνωρίσουν τους συσχετισμούς
- Αντιδρούν βιαστικά, χωρίς να σκεφτούν σε σημείο επικινδυνότητας για τον εαυτό τους
- Καταβάλλονται από την πίεση χρόνου και την απαίτηση εργασιών σε σημείο να μην μπορούν να ανταποκριθούν
- Βαριούνται πολύ εύκολα
- Δυσκολεύονται να ελέγξουν την παρόρμησή τους για δράση
- Αδυνατούν να προγραμματίσουν και να ακολουθήσουν ένα πρόγραμμα
- Δυσκολεύονται να θυμηθούν λεπτομέρειες
- Έχουν πολλές εντάσεις οι οποίες δύσκολα ελέγχονται
- Εκνευρίζονται εύκολα
- Είναι ανυπόμονα
- Είναι επιθετικά και το βασικότερο διαγνωστικό κριτήριο είναι
- Η αδυναμία τους να καθίσουν και αν συγκεντρωθούν σε κάτι ακόμη κι αν τους ενδιαφέρει πολύ. Δηλαδή, ακόμη κι αν το θέλουν δεν μπορούν.
Η έλλειψη συγκέντρωσης που παρουσιάζουν μερικά παιδιά, έχει ως συνέπεια πολλά προβλήματα.
Συνέπειες της έλλειψης συγκέντρωσης:
- Ανησυχία
- Νευρικότητα
- Αδυναμία να καθίσει το παιδί στη θέση του
- Το παιδί κάνει συνήθως άσχημα και δυσανάγνωστα γράμματα
- Δυσκολία στην ανάγνωση
- Αδυναμία να καταλάβουν το νόημα των λέξεων
- Κυκλοθυμία
- Το παιδί νιώθει αδικημένο γιατί του κάνουν συνεχώς παρατηρήσεις
- Δυσκολία στις κοινωνικές συναναστροφές
- Συναίσθημα αποτυχίας
- Κακή επίδοση στο σχολείο
- Το παιδί χρειάζεται τον τριπλάσιο χρόνο για να ολοκληρώσει τις σχολικές του εργασίες σε σχέση με κάποιο άλλο
Αιτίες εμφάνισης ΣΕΠΥ
Το ΣΕΠΥ οφείλεται σε νευρολογική δυσλειτουργία και είναι κατά βάση κληρονομικό. Επίσης παρατηρούνται χαμηλά επίπεδα δραστηριότητας των νευροδιαβιβαστών στο μετωπιαίο λοβό του εγκεφάλου, που ελέγχει τις παρορμήσεις και ρυθμίζει τον τρόπο με τον οποίο κατευθύνουμε την προσοχή μας. Έρευνες μας δείχνουν ότι υπάρχει και συσχέτιση του ΣΕΠΥ με περιβαλλοντικούς παράγοντες, όπως νόσος του εγκεφάλου (εγκεφαλίτιδα), εγκεφαλική βλάβη από τραύμα, έκθεση σε τοξικές ουσίες (αλκοόλ, κάπνισμα, μόλυβδος).
Αντιμετώπιση ΣΕΠΥ
- Προσπάθησε να αξιοποιείς τα ενδιαφέροντα του παιδιού, δηλαδή να ασχολείται περισσότερο με εκείνα που του αρέσουν.
- Να είσαι σαφής σ’ αυτό που ζητάς. Να μιλάς όσο πιο απλά, ξεκάθαρα και συγκεκριμένα μπορείς.
- Οργάνωσε τις δραστηριότητες, τους κανόνες και την καθημερινή ρουτίνα.
- Προστάτεψε και ενίσχυσε την αυτοεκτίμηση του παιδιού δημιουργώντας ευκαιρίες για επιτυχία, επικοινωνώντας με ζεστασιά και αποδοχή.
- Να επιβραβεύεις το παιδί και να δείχνεις τον ενθουσιασμό σου
- Μικρές και άμεσες επιβραβεύσεις είναι πιο αποτελεσματικές
- Δοκίμασε να το βοηθήσεις με οικογενειακή ή ατομική ψυχοθεραπεία.
- Καλύτερα το παιδί στο σχολείο να κάθεται σε μπροστινό θρανίο
- Οι δραστηριότητες του να είναι συχνές αλλά μικρές σε διάρκεια
- Μην επαναλαμβάνετε με απόγνωση, ξανά και ξανά το ίδιο πράγμα στο παιδί !!!
Να θυμάστε να μην χρησιμοποιείτε τη διάγνωση ως εξήγηση, γιατί δεν μπορεί να κάνει το παιδί κάποια πράγματα, αλλά ως πηγή πληροφοριών για να ξεπεραστούν οι δυσκολίες του.
Να είσαι καλά!
Σ.
Ιnstagram : sandy_koutsostamati
Twitter: S_Koutsostamati
Facebook page: Σάντυ Κουτσοσταμάτη