Το Abacus πλέκει τη μυθοπλασία με τόσο ρεαλιστικά και σύγχρονά μας γεγονότα και ανθρώπους, που μοιάζει σαν δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ. Από μόνο του αυτό δεν είναι πρωτόγνωρο, το συγκεκριμένο μυθιστόρημα όμως ασχολείται με την οικονομία και την ελληνική οικονομική κρίση και αυτή ακριβώς είναι η πρόκληση και η ιδιαιτερότητά του.
Η ηρωίδα του βιβλίου, η Μαρκέλλα προέρχεται από τον χρηματοοικονομικό κλάδο, ελέγχοντάς τον πλέον από τη θέση της στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς. Εκεί βρίσκεται μπροστά σε ένα καλυμμένο σκάνδαλο (το γνωστό μας, με τα δομημένα ομόλογα), που το διερευνά σε βάθος παρά τις αντιδράσεις. Αυτό που ανακαλύπτει τελικά δεν αρέσει σε πολλούς, κι έτσι η Μαρκέλλα βρίσκεται μπλεγμένη σε μια ιστορία που φτάνει πολύ πέρα απ’ την Ελλάδα, αλλά στην οποία εμπλέκονται κοντινά της άτομα. Ένα μυστηριώδες σημείωμα με τη λέξη Abacus είναι η αρχή του προβλήματος αλλά και της λύσης του.
Κατά τη γνώμη μου, ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον θρίλερ που κρατά τον αναγνώστη σε εγρήγορση μέχρι την τελευταία στιγμή και του δίνει σαφείς νύξεις για την οικονομική κρίση στην Ελλάδα και πώς αυτή γεννήθηκε και διογκώθηκε, τα σκληρά οικονομικά και πολιτικά παιχνίδια και συμφέροντα, το ρόλο των τραπεζικών κολοσσών και των οίκων αξιολόγησης. Όλα αυτά μέσα από την προσωπική ιστορία της Μαρκέλλας, τις σχέσεις της με τους άντρες της ζωής της, τις σπουδές της στο Λονδίνο και τις επαγγελματικές της αγωνίες.
Πρόκειται για την πρώτη συγγραφική δουλειά της Ναταλίας Δαδίδου, που προέρχεται η ίδια από τον χρηματοοικονομικό κλάδο κι αυτό κάνει το βιβλίο της ακόμα πιο ενδιαφέρον και οικείο. Η συγγραφέας μιλά στο Missbloom.gr:
Πώς αποφάσισες να ασχοληθείς με τη δημιουργική γραφή και τι ήταν αυτό που σε ενέπνευσε στην πρώτη σου συγγραφική δουλειά;
Δεν ήταν θέμα απόφασης. Ήρθε φυσικά. Με την έννοια ότι τα τελευταία δέκα χρόνια η ιδέα υπήρχε μέσα μου. Ήθελα να γράψω για όσα αντιμετωπίζουμε όλοι μας κάθε μέρα: τη διαφθορά, την ευνοιοκρατία, τη φούσκα του χρηματιστηρίου, τις ψευδαισθήσεις ευδαιμονίας που χτίζαμε σε σαθρό - όπως αποδείχτηκε - έδαφος για να νιώθουμε ασφαλείς. Μετά ήρθε το ξέσπασμα της κρίσης να δώσει την πρώτη σπίθα στη μυθοπλασία. Ωστόσο, για να γίνουν όλα αυτά μυθιστόρημα, να δημιουργηθεί η πλοκή, οι συγκρούσεις, οι ανατροπές, η ερωτική ιστορία, χρειάστηκε συστηματική δουλειά και λίγη μαγεία.
Έχει αυτοβιογραφικά στοιχεία το βιβλίο σου; Αναφέρομαι στις εμπειρίες που πιθανόν είχες και όσα παρατήρησες εργαζόμενη στον χρηματοοικονομικό κλάδο.
Φυσικά. Οι εμπειρίες καθορίζουν αυτό που είμαστε. Δεν θα μπορούσα να ξεφύγω από τον εαυτό μου και ούτε το επιδίωξα. Αντίθετα, όλα όσα έζησα πέρασαν από το φίλτρο του χρόνου, ωρίμασαν και έγιναν ικανά να ενταχθούν στο μύθο. Ο μύθος με τη σειρά του στέκεται και αναπτύσσεται πάνω σε έναν ιστό πραγματικών γεγονότων που συνέβησαν το πρώτο εξάμηνο του 2010. Έδωσα στην ιστορία ένα ρεαλιστικό υπόβαθρο, ώστε οι ήρωες να είναι οικείοι. Την ίδια στιγμή ήθελα ο αναγνώστης να κρυφοκοιτάξει, να νιώσει την ατμόσφαιρα των χρηματοοικονομικών, να απομυθοποιήσει και ίσως να καταλάβει σε έναν βαθμό τί συμβαίνει σήμερα διαβάζοντας ένα μυθιστόρημα.
Το οικονομικό θρίλερ σαν λογοτεχνικό είδος δεν είναι τόσο διαδεδομένο, τουλάχιστον στην Ελλάδα. Πόσο μάλλον προερχόμενο από γυναίκα του χώρου – οικονομικού και συγγραφικού. Πώς είναι γενικά η αποδοχή του κόσμου, όσο και του χρηματοοικονομικού κλάδου;
Ναι, αυτό είναι αλήθεια. Κι αυτό ήταν ίσως μια πρόκληση. Ωστόσο, δεν λειτούργησα κάτω από περιορισμούς επιδιώκοντας να γράψω ένα οικονομικό θρίλερ. Κάθε λέξη ήθελα να έχει λόγο ύπαρξης και να κινεί το ενδιαφέρον. Όσο για το θέμα “γυναίκα”, η ηρωίδα μου κινείται σε έναν ανταγωνιστικό εργασιακό χώρο κάτι που είναι οικείο στις γυναίκες. Το ίδιο οικεία είναι πια και τα οικονομικά. Υπάρχουν αναγνώστες που χαρακτήρισαν το «Abacus» θρίλερ, άλλοι αστυνομικό, άλλοι οικονομικό και άλλοι πολιτικό μυθιστόρημα. Δεν ξέρω τι από όλα αυτά είναι το «Abacus», εγώ απλά έγραψα ένα μυθιστόρημα το οποίο θα επέλεγα να διαβάσω. Μπορεί για τους ανθρώπους τους χώρου να ήταν έκπληξη, όμως αυτό που έχει σημασία είναι ότι ο κόσμος δείχνει ενδιαφέρον για ένα μυθιστόρημα που μιλάει για θέματα που τον αφορούν.
Διάβασε επίσης:
- Ο Τελευταίος Εραστής, της Ειρήνης Νικολάκη-Καλαμάρη
- Τα καλύτερα applications για επεξεργασία φωτογραφιών
- «Χαρέμι αντρών» από την Σοφία Μαντούβαλου
***Για περισσότερα ακολούθησε τη MissBloom στο facebook & το twitter για να μαθαίνεις όλα τα νέα πρώτη και να απολαμβάνεις εκπλήξεις και δώρα.