'Οταν ανακοινώθηκε και το δικό του όνομα, μετά από αυτά των Ralph Fiennes και της Juliette Binoche, κάποιοι έκαναν λόγο για ένα all star Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Απόλυτα λογικό, διότι ο Matt Dillon έχει τη δική του ιστορία. Μία ιστορία ποιοτικής κινηματογραφικής πορείας, αλλά και απαράμιλλης γοητείας που στα 60 του δεν έχει ξεθωριάσει ούτε στο ελάχιστο.
Στην 65η διοργάνωση που διεξάγεται αυτήν τη στιγμή στη Θεσσαλονίκη, ο διάσημος ηθοποιός και σκηνοθέτης βρίσκεται εξαιτίας της πρεμιέρας της ταινίας Being Maria (Την Έλεγαν Μαρία) στην οποία υποδύεται τον Marlon Brando, της συνεργασίας του με τον δανό εικαστικό καλλιτέχνη Jesper Just που συμμετέχει με την οπτική εγκατάσταση Interfears, αλλά και της βράβευσής του με Χρυσό Αλέξανδρο για τη συνολική του προσφορά στον κινηματογράφο.
Όλα όσα θα διαβάσεις παρακάτω είναι και όσα ειπώθηκαν στη σχετική συνέντευξη τύπου που παραχώρησε σήμερα το πρωί με συντονιστή τον επικεφαλής προγράμματος του Φεστιβάλ, Γιώργο Κρασσακόπουλο. Όπως θα διαπιστώσεις, απάντησε σε ποικίλης φύσεως ερωτήσεις που, πέρα από το Being Maria, αφορούσαν μεταξύ άλλων τον Γιώργο Λάνθιμο με τον οποίο έχει συνεργαστεί στο παρελθόν, τις αμερικανικές εκλογές, τον Marlon Brando, καθώς και τις ερωτικές σκηνές στο σινεμά.
Η συνέντευξη τύπου
Για το Being Maria:
Δε μπόρεσα να αντισταθώ και να αρνηθώ να συμμετάσχω σε αυτή την ταινία. Ο Marlon Brando είναι φοβερά επιδραστικός και άλλαξε τον ρου του σινεμά πολλές φορές στην καριέρα του. Αγάπησα το σενάριο: η απεικόνιση ήταν δίκαιη και ειλικρινής. Αργότερα κάπως το μετάνιωσα γιατί ήταν πραγματικά μια πολύ δύσκολη αποστολή, δεδομένου ότι υπήρξε ένας από τους πιο ενδιαφέροντες ανθρώπους του 20ού αιώνα. Ταυτόχρονα, όμως, μου άρεσε αυτή η πρόκληση. Μου αρέσει να παίρνω ρίσκα στην καριέρα μου, κι αυτό ήταν ένα από τα μεγαλύτερα που έχω πάρει. Θα κοιτώ τον Brando πάντα με ένα αίσθημα ευγνωμοσύνης, διότι μου άσκησε πραγματικά τεράστια επιρροή.
Οι ηθοποιοί δεν θέλουν ποτέ να συγκρίνονται μαζί του. Κατάφερνε να παρουσιάζεται πάντα ευάλωτος και αυθόρμητος, στοιχεία που ο ίδιος και ηθοποιοί του δικού του διαμετρήματος έφεραν στο σινεμά. Η ευαισθησία αυτή είναι εγγενής στην ανθρώπινη εμπειρία και είναι φοβερά σημαντική για μένα. Ο Marlon Brando άλλαξε την εικόνα του αμερικανού άντρα – δεν υπήρχε πια John Wayne.
Στον συγκεκριμένο ρόλο υπήρχε ένα έντονο προσωπικό στοιχείο. Πρόκειται για ένα αριστούργημα του κινηματογράφου. Αφού ολοκλήρωσα τη δεύτερη ταινία μου, γράφτηκα στο ινστιτούτο του Lee Strasberg για μαθήματα υποκριτικής και εκεί μιλούσαμε συνεχώς για φιγούρες όπως ο Μarlon Brando, ο James Dean και ο Montgomery Clift. Η ιερή αυτή τριάδα ηθοποιών άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο δουλεύουν τα πράγματα στον κινηματογράφο. Υπήρχε και κάτι ακόμη που με κέρδισε σε αυτόν τον ρόλο: η Μaria Snider, η οποία ξεκίνησε να δουλεύει στον κινηματογράφο πάρα πολύ νέα, κάτι με το οποίο μπορώ να ταυτιστώ γιατί έκανα τα πρώτα μου βήματα στην υποκριτική σε πολύ μικρή ηλικία.
Είχα πάντα πολλή κατανόηση για τη θέση στην οποία βρέθηκε. Φυσικά, η κατάστασή της ήταν πολύ διαφορετική από τη δική μου, αλλά με έναν τρόπο μπορώ να ταυτιστώ. Ξέρω πώς είναι να είσαι ένα νέο άτομο στο σετ, που δεν έχει εμπειρία, δεν μπορεί να θέσει αυστηρά όρια και να έχει το προνόμιο της αυτενέργειας. Για τον λόγο αυτό, με συγκίνησε η ερμηνεία της Anamaria Vartolomei. Στο τέλος, ένιωσα πραγματικά περήφανος που πήρα μέρος σε μια δημιουργία που έδωσε φωνή στη Μaria Snider. Η Jessica Palud είχε την ευαισθησία να μην κάνει μια πολιτική ταινία, ούτε μια ταινία εκδίκησης. Έφτιαξε μια ειλικρινή προσωπική ιστορία, η οποία φωτίζει κρυμμένες πτυχές ενός γεγονότος.
Για τη διαβόητη σκηνή από το Τελευταίο τανγκό στο Παρίσι:
Χωρίς να θέλω να κακολογήσω τον Bernardo Bertolucci, αυτόν τον πραγματικά σπουδαίο κινηματογραφιστή, θεωρώ πως έκανε λάθος στην συγκεκριμένη επίμαχη σκηνή με τη Μaria Snider. Δεν πιστεύω σε καμία περίπτωση πως η πρόθεσή του ήταν να δημιουργήσει κάτι σαδιστικό. Θα ήταν όμως λάθος να απλοποιήσουμε τα δεδομένα. Έχουμε πολλά στοιχεία που περιπλέκουν την υπόθεση. Η ζωή της Μaria Snider ήταν ήδη φοβερά ασταθής λόγω του οικογενειακού της περιβάλλοντος. Η εμπειρία της στο πλατό εκείνη την ημέρα ήταν το χειρότερο δυνατό σενάριο για την ίδια, να βρεθεί δηλαδή σε μια τέτοια κατάσταση.
Συνεχίζω να πιστεύω όμως πως το Τελευταίο τανγκό στο Παρίσι είναι ένα αριστούργημα. Η σκηνή αυτή είναι το μόνο στοιχείο στην ταινία που δεν μου αρέσει καθόλου. Ήταν ένα λάθος που δημιούργησε ένα τεράστιο τραύμα. Το τραύμα αυτό ήταν ίσως ήδη σε εξέλιξη, αλλά σίγουρα επιδεινώθηκε από αυτή την κατάσταση. Το σημείο αυτό είναι κομβικό στην ιστορία της, αλλά σε καμία περίπτωση δεν είναι ολόκληρη η ιστορία της.
Για τις ερωτικές σκηνές στο σινεμά:
Έχω γυρίσει πολλές ερωτικές σκηνές και δεν είναι ποτέ εύκολες. Πλέον, στα πλατό υπάρχει μια νέα επαγγελματική κατηγορία, ο intimacy coordinator, που αναλαμβάνει την ευθύνη για τη σωστή ψυχολογική προετοιμασία των ηθοποιών στις ερωτικές σκηνές. Ήταν η πρώτη φορά που συνεργάστηκα με έναν τέτοιο επαγγελματία στο Την έλεγαν Μαρία. Σε κάποιους ανθρώπους ίσως να μην αρέσει η ιδέα κάποιου είδους "αστυνόμευσης” σχετικά με το πώς να συμπεριφερθούν. Ωστόσο, ο intimacy coordinator παρέχει σε όλους ένα ασφαλές πλαίσιο, το οποίο επιτρέπει περισσότερες δυνατότητες.
Διαβάστε περισσότερα στο esquire.com.gr