Τα τελευταία χρόνια, ο χώρος της υποκριτικής στη χώρα μας έχει γνωρίσει μεγάλη ανάπτυξη κυρίως λόγω των πολύ ταλαντούχων ηθοποιών που έχουν ξεκινήσει να κάνουν τα όνειρά τους πραγματικότητα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Έλενα Μεγγρέλη, που όταν ήταν μικρή ονειρευόταν να γίνει ζωγράφος. Ευτυχώς, η τέχνη της υποκριτικής την κέρδισε και φέτος μπορούμε να την παρακολουθήσουμε στην παράσταση "Εσύ, η ζωώδης μηχανή" της Ελένης Σικελιανός και τη σειρά "Γιατρό" του Alpha.
Πώς θα παρουσίαζες τον εαυτό σου σε κάποιον που δεν σε γνωρίζει;
Είμαι η Έλενα Μεγγρέλη. Λατρεύω το κολύμπι, το παγωτό βανίλια, τις γάτες, το θέατρο, το σινεμά και τις αγκαλιές των δικών μου. Απεχθάνομαι τα ψέματα, την απιστία και τη δυσοσμία. Δυσκολεύομαι με το πρωινό ξύπνημα το χειμώνα. Περπατάω πολύ και πίνω πολύ ζεστό τσάι με γάλα όλες τις εποχές. Αν δεν ήμουν ηθοποιός ίσως να ήμουν σχεδιάστρια μόδας ή κειμενογράφος.
Ονειρευόσουν πάντα να ασχοληθείς με την υποκριτική;
Μικρή ήθελα να γίνω ζωγράφος. Ζωγράφιζα πολύ, παντού και με πάθος. Μια δασκάλα καλλιτεχνικών με αποπήρε στο τέλος του δημοτικού και αποθαρρύνθηκα βαθιά. Ακολούθησαν πολλά χρόνια αναποφασιστικότητας και διάφορες ιδέες (μοντέρ, γραφίστρια, διαφημίστρια) και η υποκριτική ήταν ένα μακρινό όνειρο για τους τολμηρούς ενώ εγώ ήμουν πολύ ήσυχη. Όλα άλλαξαν όταν ασχολήθηκα στην εφηβεία μου με μια ομάδα θεαμάτων τσίρκου και η ντροπαλή Έλενα ανακάλυψε τη μαγεία της μεταμόρφωσης και της έκθεσης.
Είσαι απόφοιτος του τμήματος κοινωνιολογίας, αλλά και της δραματικής σχολής του Ωδείου Αθηνών. Ποια στοιχεία σε συναρπάζουν στην υποκριτική ώστε να την επιλέξεις;
Επέλεξα την υποκριτική γιατί για μένα είναι ένα αέναο παιχνίδι βιωματικής ανακάλυψης. Κάθε τι που βλέπω, συναντώ, παρατηρώ, βιώνω στη ζωή μου μπορεί κάποια στιγμή σ΄αυτή τη δουλειά να μου φανεί χρήσιμο και γόνιμο και αυτό είναι κάτι που με ανατροφοδοτεί και με γεμίζει με περιέργεια για την ίδια τη ζωή ακόμα και στις πιο δύσκολες στιγμές της.
Πώς συνδυάζεις τις γνώσεις σου από την κοινωνιολογία με την υποκριτική; Θεωρείς ότι η μία ενισχύει την άλλη;
Θεωρώ πως είναι δυο ευρύτατα γνωστικά πεδία που προφανώς θα βρίσκουν εν μέρη εφαρμογή το ένα στο άλλο με ευφάνταστους τρόπους. Για παράδειγμα, μπορείς πάντα να μελετήσεις ένα ρόλο και ένα έργο εξετάζοντας το κοινωνικό υπόβαθρο της προσωπικότητας και της εποχής. Και από την άλλη, κοινωνιολόγοι όπως ο Έρβινγκ Γκόφμαν που ασχολήθηκαν με την κοινωνική διαντίδραση χρησιμοποίησαν όρους θεάτρου για να την αναλύσουν.
Από το 2018, είσαι εμψυχώτρια στο πρόγραμμα "Το Θέατρο στο Νέο Σχολείο” του Εθνικού Θεάτρου. Μίλησε μας για αυτό.
"Το Θέατρο στο Νέο Σχολείο” ήταν ένα πενταετές πρόγραμμα του Εθνικού Θεάτρου από το 2018 μέχρι και το 2023 κατά τη διάρκεια του οποίου εκατό σχολεία από όλη τη χώρα, ισάριθμοι εκπαιδευτικοί και χιλιάδες μαθητές από γενικά, ειδικά, επαγγελματικά και νυχτερινά σχολεία ήρθαν σε επαφή με τη θεατρική διαδικασία μέσα στο σχολείο τους σε σταθερή βάση για μια ολόκληρη σχολική χρονιά. Μια ομάδα δέκα εμψυχωτών με υπεύθυνη τη Σοφία Βγενοπούλου ταξιδεύαμε και συναντούσαμε κάθε εβδομάδα τους εκπαιδευτικούς και τις ομάδες μας δουλεύοντας σε μια κατεύθυνση ενίσχυσης του εκπαιδευτικού συστήματος προς τη συμπερίληψη, τη βιωματική μάθηση και τη μαγεία της θεατρικής διαδικασίας.
Ποιες είναι οι μεγαλύτερες δυσκολίες που αντιμετωπίζει ένας νέος ηθοποιός στην Ελλάδα σήμερα;
Θα τολμούσα να πω οι ηθοποιοί στην Ελλάδα γενικότερα και όχι μόνο οι νέοι είναι αντιμέτωποι με την εργασιακή ανασφάλεια και την οικονομική αστάθεια που επιδεινώνονται από την έλλειψη υποστήριξης της πολιτείας σε όλα τα πεδία του επαγγέλματος μας με αποκορύφωμα την απαράδεκτη και απαξιωτική εξίσωση των πτυχίων μας με απολυτήρια λυκείου.
Φέτος, μπορούμε να σε παρακολουθήσουμε στην παράσταση "Εσύ, η ζωώδης μηχανή” της Ελένης Σικελιανός. Πες μας λίγα λόγια για τον ρόλο σου; Ποια στοιχεία σε γοήτευσαν στον χαρακτήρα που υποδύεσαι;
Η παράσταση "Εσύ, η ζωώδης μηχανή” είναι ένα σκηνικό πείραμα μεταφοράς του βιβλίου "Εσύ, η ζωώδης μηχανή” της Ελένης Σικελιανός, δισέγγονης του Άγγελου Σικελιανού και της Εύας Πάλμερ, που αναφέρεται στη γιαγιά της, την Ελένη Παπαμάρκου, χορεύτρια στην Αμερική η οποία έκανε μεγάλη επιτυχία με το ψευδώνυμο Χρυσή Ελληνίδα ή Μελένα η Γυναίκα Λεοπάρδαλη.
Όπως και στο βιβλίο έτσι και στην παράσταση, δεν υπάρχει γραμμική αφήγηση της βιογραφίας ούτε συμβατική διανομή ρόλων κατά την οποία ένα άτομο υποδύεται ένα χαρακτήρα. Είμαστε τέσσερις γυναίκες και ένα non binary επι σκηνής μαζί με δυο μουσικούς ζωντανά και δυο ηθοποιούς που συμμετέχουν σε προβολές. Ολ@ μαζί δραματοποιούμε θραύσματα από τη ζωή και τον κόσμο που έζησε και χόρεψε αυτή η ιδιαίτερη γυναίκα στην Αμερική μεταξύ των δεκαετιών 1920-1980 υποδυόμεν@ αφηγητές, πρόσωπα και μορφές σε μια ψυχεδελική οπτική εξιστόρηση.
Πόσο και πώς σε έχει επηρεάσει η συμμετοχή σου στην εν λόγω παράσταση;
Η παράσταση κατά τη διάρκεια των προβών εμπεριείχε μια ενδελεχή έρευνα μεταξύ άλλων στον κόσμο του χορού μπουρλέσκ. Από εκεί ξεπήδησαν χορεύτριες, ψευδώνυμα, πρόσωπα, τεχνικές και ιστορίες. Γυναίκες, μάνες, κόρες, σύζυγοι που εργάστηκαν, χόρεψαν, σαγήνεψαν, ταξίδεψαν, τάισαν παιδιά και φρόντισαν σπιτικά, τόλμησαν, ξεπέρασαν, δέχθηκαν επίθεσις και σεξισμό αλλά κάθε βράδυ μεταμορφώνονταν σε φαντασιώσεις στην παράδοση των θεών της γονιμότητας. Έτσι έμαθα μεταξύ άλλων για τη Λουζ ντελ Φουέγκο, που δολοφονήθηκε από ένα φανατικό θρησκευόμενο, τη Νινί Πόδια στον Αέρα που έπρεπε να μετράει την κιλότα της ένας αστυνομικός και άνοιξε την πρώτη σχολή στριπτίζ, τη Λαίμαργη που είχε θηριοδαμαστήριο για λιοντάρια γεμάτο πίνακες που της ζωγράφιζε ο Λοτρέκ, τη Μικρή Αίγυπτο που μάγεψε τη Διεθνή Έκθεση του Σικάγο το 1893 και έγινε τραγούδι από τον Έλβις, τη "δικιά μας" Μελένα που παντρεύτηκε πέντε φορές και κατέληξε μόνη στην έρημο να δουλεύει ένα βενζινάδικο. Γυναίκες που έζησαν μη συμβατικά και δυναμικά, πληρώνοντας το ανάλογο κόστος, επανεφευρίσκοντας κάθε φορά τον εαυτό τους με μια ορμητική όρεξη για ζωή και επιβίωση πέρα από τους κανόνες.
Συμμετέχεις επίσης στην επιτυχημένη σειρά "Γιατρό” του Alpha. Μίλησε μας για τον ρόλο σου; Παρατηρείς κοινά στοιχεία στον χαρακτήρα σου και την "Αντιγόνη Κώνστα”;
Η Αντιγόνη Κώνστα, είναι ψυχολόγος με ειδίκευση στο μετατραυματικό στρες και συνεργάζεται με την κλινική της Μέριμνας. Συμμετέχει στην επιτροπή αξιολόγησης για την καταλληλότητα του Ανδρέα Βρεττού (Κ. Μαρκουλάκης) και παράλληλα παρέχει ψυχολογική υποστήριξη στον γιατρό Λεωνίδα Τζαμπουλάτ (Χ. Ζαν Μπατιστ) για τις κρίσεις πανικού που τον ταλαιπωρούν. Νομίζω πώς αυτό που έχουμε κοινό με την Αντιγόνη είναι μια ροπή στη θεωρητική προσέγγιση της ζωής, αρέσει πολύ και στις δυο το διάβασμα και η ανάλυση. Επίσης δυσανασχετούμε πολύ και οι δυο με την αδικία και κατανοούμε πως (σχεδόν) όλοι αξίζουν μια δεύτερη ευκαιρία.
Πώς νιώθεις όταν βλέπεις το κοινό να απολαμβάνει την παράσταση σου;
Την ώρα που παίζω δεν βλέπω στ΄ αλήθεια το κοινό. Περισσότερο το ακούω αν γελάει ή το αφουγκράζομαι αν είναι συγκεντρωμένο. Κάποιες φορές μια φωτεινή οθόνη θα μου αποσπάσει την προσοχή. Στο χειροκρότημα, στο τέλος φαίνονται όλα και όταν καταλαβαίνω ότι το κοινό απόλαυσε την παράσταση μου δίνει μεγάλη χαρά και συγκίνηση γιατί σημαίνει πως επικοινωνήσαμε αμοιβαία και κάθε βράδυ στη σκηνή είναι μοναδικό, δεν επαναλαμβάνεται και δεν είναι δεδομένο ότι θα ξανασυμβεί ή θα συμβαίνει.
Ποιοι είναι οι τρεις βασικοί λόγοι που θα σε κάνουν να πεις "ναι" σε μία δουλειά;
Θα πω ναι σε μια δουλειά για τους συντελεστές, τις αξιοπρεπείς συνθήκες εργασίας και ασφάλισης και την προσωπική πρόκληση να δοκιμαστώ σε κάτι καινούργιο για μένα.
Και ένας λόγος για να πεις "όχι";
Θα πω όχι αν δεν μπορώ να κοιμηθώ το βράδυ και δεν είναι από τον ενθουσιασμό.
Θέατρο, τηλεόραση, κινηματογράφος. Ποιο μέσο σε συναρπάζει περισσότερο και για ποιον λόγο;
Πλέον με συναρπάζει κάθε μέσο γιατί καθένα έχει τους κώδικές του και τις τεχνικές του και προσωπικά με συναρπάζει η τριβή μαζί τους και η προσπάθεια εξέλιξη τους.
Πώς ορίζεις την επιτυχία στην υποκριτική;
Νομίζω επιτυχία στην υποκριτική είναι όταν μετά το πέρας του έργου γνωρίζεις πλέον έναν ρόλο όπως θα γνώριζες έναν υπαρκτό άνθρωπο. Τον συναντάς στο έργο, τον ακούς, τον αφουγκράζεσαι, τον κουβαλάς μαζί σου για πάντα σαν ανάμνηση, έχει εγγραφεί στο ασυνείδητο σου σαν κάποιος γνώριμος και οικείος ακόμα και αν δεν τον συμπάθησες ή δεν συμφώνησες παντελώς σε όλα του, όπως ακριβώς γίνεται και στη ζωή.
Υπάρχει κάποιος συγκεκριμένος ρόλος που ονειρεύεσαι να ερμηνεύσεις;
Δεν έχω κάποιο συγκεκριμένο ρόλο που ονειρεύομαι. Αλλά συνήθως ονειρεύομαι τους ρόλους που μου δίνονται. Επηρεάζομαι τόσο πολύ που για κάποιο διάστημα επηρεάζονται και τα όνειρα μου. Αυτή την περίοδο πολλά από τα όνειρα μου περιλαμβάνουν νοσοκομεία ή νούμερα καμπαρέ, ευτυχώς ποτέ συνδυαστικά!
Τι σε κάνει ευτυχισμένη;
Η πρώτη σκέψη που μου έρχεται στο μυαλό είναι το κολύμπι βαθιά σε μια καθαρή θάλασσα. Αλλά στ΄ αλήθεια κι άλλα πολλά μικρά πράγματα με κάνουν ευτυχισμένη. Μια καινούργια συνεργασία, μια αγαπημένη αγκαλιά, γέλια με φίλους, μια ευκαιρία για γιορτή, μια καλή πρόβα, μια ωραία παράσταση, ένα ζεστό μπάνιο, το ηλιοβασίλεμα από κάπου ψηλά.
Ποια είναι τα ενδιαφέροντά σου εκτός θεάτρου; Υπάρχει κάποιο χόμπι που σε χαλαρώνει μετά από μία γεμάτη ημέρα;
Τίποτα δεν με χαλαρώνει μετά από μια γεμάτη μέρα περισσότερο από ένα βιβλίο κουρνιασμένη στην αγαπημένη μου πολυθρόνα τους χειμώνες. Τα καλοκαίρια μένω στη θάλασσα μέχρι να νυχτώσει.
Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σου;
Συνεχίζω με τον "Γιατρό" στον Άλφα και στο Θέατρο Ραμπιτχόλ με το "Εσυ, η ζωώδης μηχανή" μέχρι τις 11 Νοεμβρίου. Στις 16-17 Δεκεμβρίου και 6-7 Ιανουαρίου θα συμμετέχω στο "Κοράκι" σε μορφή μουσικού αναλογίου στον χώρο Spacebaby στα πλαίσια του φεστιβάλ Νύχτες Έντγκαρ Άλαν Πόε.
"Εσύ, η ζωώδης μηχανή"
Παραστάσεις: Από 19 Οκτωβρίου έως 11 Νοεμβρίου 2024
Ημέρες & ώρες παραστάσεων: Σάββατο, Κυριακή & Δευτέρα στις 21:15
Τιμές εισιτηρίων
Γενική Είσοδος: 15€
Μειωμένο: 10€
Ατέλεια: 8€
Διάρκεια παράστασης 80 λεπτά
Προπώληση εισιτηρίων: MORE.COM