Ήταν 23:21 μ.μ την 28 Φεβρουαρίου του 2023 όταν γράφτηκε μία από τις πιο μελανές σελίδες της πρόσφατης ιστορίας στην Ελλάδα: το δυστύχημα των Τεμπών που κόστισε τη ζωή σε 57 συνανθρώπους μας, στην πλειοψηφία ήταν νεαροί, φοιτητές που επέστρεφαν στο Πανεπιστήμιό τους. Ένα "δυστύχημα" που απομένει να αποφανθεί η δικαιοσύνη για το αν αποτέλεσε εγκληματική πράξη σύμφωνα με τα ακλόνητα στοιχεία που έχει συλλέξει ο Σύλλογος Συγγενών Θυμάτων Δυστυχήματος Τεμπών.
Ιδίως, το άμεσο μπάζωμα του σημείου όπου συνέβη το φονικό δυστύχημα στα Τέμπη εγείρει πολλά ερωτήματα για την πράξη του κρατικού μηχανισμού, που όπως αναφέρουν οι συγγενείς υπάρχει μεγάλο ενδεχόμενο να έχει καταστρέψει σημαντικά στοιχεία για την υπόθεση, ιδίως όσον αφορά την "εξαφάνιση" του υλικού που μετέφερε η μία από τις δύο αμαξοστοιχίες. Υπάρχουν σοβαρά ερωτήματα για την έκρηξη και τη φωτιά (που ακολούθησε και εμπόδισε την επιχείρηση διάσωσης), όπως και για το "μανιτάρι" που σχηματίστηκε αναπτύσσοντας πολύ μεγάλες θερμοκρασίες στα βαγόνια- ένα συμβάν που πρέπει να διευρευνηθεί παράλληλα με τη σύγκρουση των τρένων. Στοιχεία που υποδηλώνουν πως στα βαγόνια θα πρέπει να υπήρχαν και άλλα, εύφλεκτα υλικά.
Για το μπάζωμα έχει ασκηθεί δίωξη από την Εισαγγελέα Πρωτοδικών Λάρισας σε βάρος του Κώστα Αγοραστού μόνο για το πλημμέλημα της παράβασης καθήκοντος, με τον ίδιο να αρνείται την κατηγορία.
Την πλήρη διαλεύκανση κάθε πτυχής της υπόθεσης της σιδηροδρομικής τραγωδίας στα Τέμπη, ζήτησε με νέα παραγγελία της η εισαγγελέας του Αρείου Πάγου. Με έγγραφό της προς την προϊσταμένη της εισαγγελίας εφετών Λάρισας, η κ. Γεωργία Αδειλίνη, ζητά να ερευνηθεί και να απαντηθεί, κάθε ισχυρισμός και καταγγελία, που προβάλλεται από συγγενείς θυμάτων των Τεμπών ή θύματα και τους συνηγόρους τους, "ώστε το πέρας της ανάκρισης να μην αφήσει ουδεμία αμφιβολία ως προς το ότι οι εισαγγελικές και ανακριτικές αρχές διερεύνησαν κάθε πτυχή της υπόθεσης, επιτελώντας στο ακέραιο το καθήκον τους".
"Έγινε μια παρέμβαση ένα χρόνο μετά" τονίζει η Μαρία Καρυστιανού, μητέρα της 20χρονης Μάρθης Ψαροπούλου που έχασε τη ζωή της εκείνο το βράδυ, αναφερόμενη στην παρέμβαση του Αρείου Πάγου. "Ας ελπίσουμε να μην είναι ένα ακόμη επικοινωνιακό κόλπο αυτό και να είναι επί της ουσίας. Διότι ό,τι έχει γίνει μέχρι τώρα, όποιες κινήσεις έχετε δει μέχρι στιγμής έχουν γίνει από την πλευρά των συγγενών" δήλωσε στην τηλεόραση του Open.
Τι συνέβη το μοιραίο βράδυ
Η επιβατική αμαξοστοιχία IC62, η οποία επρόκειτο να αναχωρήσει από την Αθήνα για τη Θεσσαλονίκη στις 7:22 μ.μ. μεταφέροντας περίπου 350 επιβάτες, ξεκίνησε με μικρή χρονική καθυστέρηση. Πολλοί από τους επιβαίνοντες ήταν φοιτητές που επέστρεφαν στη Θεσσαλονίκη μετά από το τριήμερο της Καθαράς Δευτέρας. Η αμαξοστοιχία IC62 κατέφθασε στη Λάρισα με καθυστέρηση λόγω ενός περιστατικού που προηγήθηκε στον σταθμό του Παλαιοφάρσαλου και αποχώρησε από τον σταθμό της Λάρισας στις 23:00 μ.μ, εισερχόμενη -λανθασμένα- στην γραμμή καθόδου. Ταυτόχρονα, η εμπορευματική αμαξοστοιχία πορευόταν από τη Θεσσαλονίκη στη Λάρισα στην ίδια, καθοδική γραμμή.
Η μετωπική σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών σημειώθηκε στις 23:21 μ.μ της 28ης Φεβρουαρίου 2023 στη γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Το τμήμα όπου σημειώθηκε το ατύχημα, 27,3 χιλιόμετρα βόρεια της Λάρισας, ήταν διπλής τροχιάς όμως τα αυτόματα χειριστήρια είχαν καταστραφεί λόγω πυρκαγιάς το 2019, οπότε η μεταγωγή εξακολουθούσε να ελέγχεται χειροκίνητα. Η επιβατική αμαξοστοιχία και η εμπορευματική αμαξοστοιχία συγκρούστηκαν μετωπικά στα μισά του δρόμου μεταξύ των Τεμπών και του Ευαγγελισμού, καθώς η επιβατική αμαξοστοιχία έβγαινε από τη σήραγγα κάτω από τον αυτoκινητόδρομο Ε75. Το επιβατικό τρένο κινούταν με ταχύτητα 160 χλμ./ώρα, ενώ βρισκόταν στην αριστερή, μη προβλεπόμενη, σιδηροδρομική τροχιά, όπου πορευόταν και η εμπορική αμαξοστοιχία, με αντίθετη φορά κίνησης.
Από την σύγκρουση, τα περισσότερα βαγόνια του επιβατικού τρένου εκτροχιάστηκαν, ενώ τη στιγμή της σύγκρουσης, προκλήθηκε ακαριαία έκρηξη και πυρκαγιά, που κατέκαψε τα δύο μπροστινά βαγόνια της επιβατικής αμαξοστοιχίας.
Η σφοδρή σύγκρουση, ο εκτροχιασμός και η ανάφλεξη των συρμών προκάλεσε τον θάνατο 57 ανθρώπων, συμπεριλαμβανομένων των δύο μηχανοδηγών. Πρόκειται για το πιο θανατηφόρο σιδηροδρομικό δυστύχημα που έχει καταγραφεί στην Ελλάδα.
Δηλώσεις των ανθρώπων που επέζησαν και των συγγενών των θυμάτων
-Η μητέρα του Γεράσιμου Γεωργιάδη, του μόνου επιζήσαντα από το πρώτο βαγόνι: "Ο Γεράσιμος δίνει τιτάνια μάχη"
Ο 21χρονος Γεράσιμος- Ιάσονας Γεωργιάδης έπειτα από 105 μέρες νοσηλείας στη ΜΕΘ του νοσοκομείου Λάρισας, έχει μεταφερθεί στη Γερμανία, σε ειδικό κέντρο αποκατάστασης που ειδικεύεται στις εγκεφαλικές κακώσεις. Ο Γεράσιμος ήταν ο μόνος που επέζησε από το πρώτο βαγόνι της αμαξοστοιχίας και δίνει γενναία μάχη για τη ζωή του."Ο Γεράσιμος δίνει τιτάνια μάχη. Ακόμα, όλα είναι κρίσιμα, δεν νοείται κάτι άλλο, από το να είμαι σε δίπλα του, απερίσπαστη, ανεπηρέαστη. Μόνο τα λόγια των γιατρών και οι αποφάσεις για τα επόμενα βήματα. Ψάχνω το βλέμμα, τη φωνή, τη μουσική του… και το μόνο που μπορώ να σκεφτώ πιο πέρα από το παιδί μου είναι αυτό: "Ποτέ να μην ξανασυμβεί"".
Και συνέχισε λέγοντας: "Και η μόνη τιμωρία όσων φταίνε είναι μπουν στη θέση μας. Όχι αυτών που "έφυγαν". Αλλά στη θέση όσων έμειναν. Ακόμα δεν μπορώ να αντικρίσω την εικόνα με τα δύο βαγόνια σε ορθή γωνία. Ξέρω όμως, με κάθε λεπτομέρεια, κάθε ιατρική πληροφορία, και παίρνω αποφάσεις στην θέση του. Ο Γεράσιμος έναν χρόνο μετά είναι σε κώμα. Και η εξέλιξη της κατάστασής του είναι απρόβλεπτη. Ο Γεράσιμος έχει κάνει 2 εγχειρήσεις. Η πρόγνωση είναι "φτωχή". Όμως πέρα από την αγάπη μου, μόνο την ελπίδα και την πίστη έχω να του δώσω. Του έχω εμπιστοσύνη, έχει κερδίσει πολλές μάχες. Μέσα από την καρδιά μου είμαι ευγνώμων για τους ανθρώπους που προσεύχονται για το παιδί μου, δίνουν και σε μένα δύναμη. Η σημερινή απόλυτη προτεραιότητά μου, δεν αφήνει περιθώρια για οτιδήποτε άλλο", κατέληξε η μητέρα του Γεράσιμου, ο οποίος το μοιραίο εκείνο βράδυ του δυστυχήματος στα Τέμπη επέβαινε στο πρώτο βαγόνι της αμαξοστοιχίας, απ' όπου όλοι οι επιβάτες ανασύρθηκαν νεκροί".
Διαβάστε περισσότερα στο womantoc.gr