Στο πένθος βυθίστηκε ολόκληρη η χώρα με τον χαμό των δύο ηρωικών πιλότων που έχασαν τη ζωή τους καθώς επιχειρούσαν με το Canadair στη φωτιά στην Κάρυστο.
Όπως αναφέρει η ανακοίνωση του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας, κυβερνήτης ήταν ο Σμηναγός Χρήστος Μουλάς, 34 ετών, και συγκυβερνήτης ο Ανθυποσμηναγός Περικλής Στεφανίδης, 27 ετών.
Mε απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας Νίκου Δένδια, κηρύχθηκε τριήμερο πένθος στις Ένοπλες Δυνάμεις (από 25 έως 27 Ιουλίου 2023) για την απώλεια της ζωής, εν ώρα καθήκοντος, των Αξιωματικών της Πολεμικής Αεροπορίας και χειριστών του πυροσβεστικού αεροσκάφους CL-215, το οποίο επιχειρούσε στην Εύβοια.
Tο Canadair είχε απογειωθεί από την Νέα Αγχίαλο Βόλου και επιχειρούσε στην πυρκαγιά που έκαιγε στην Κάρυστο.
Καρέ-καρέ η πτώση του Canadair - Συγκλονίζει το βίντεο
Στο αποκαλυπτικό βίντεο που κατέγραψε η ΕΡΤ με τη στιγμή της πτώσης του Canadair, διακρίνεται το αεροπλάνο να κάνει ρίψη νερού, να παίρνει δεξιά στροφή και να χτυπά σε κλαδί δέντρου χάνοντας τον πλωτήρα από το δεξί φτερό.
Πώς έπεσε το Canadair στην Κάρυστο
Όπως προκύπτει από τα πλάνα, το αεροσκάφος έκανε βύθιση για να σβήσει τη φωτιά, η ρίψη έγινε σωστά, αλλά στην προσπάθεια του πιλότου να σηκώσει το αεροσκάφος, βρήκε το φτερό του σε ένα δένδρο.
Στα πλάνα φαίνεται να αποκολλάται ένα τμήμα του φτερού του Canadair. Όλα δείχνουν ότι στη διάρκεια της προσπάθειας να σηκώσει το αεροπλάνο, βρήκε ο πλωτήρας στο δέντρο και αποκολλήθηκε μέρος του δεξιού φτερού.
Ετσι, το αεροσκάφος είχε πλέον απώλεια στήριξης και πήρε αμέσως κλίση δεξιά και καρφώθηκε στο ρέμα που ήταν πιο κάτω. Αμέσως εκδηλώθηκε φωτιά και στο βίντεο διακρίνεται ο μαύρος καπνός.
Πτέραρχος Ιατρίδης: Μοιραία η απόφαση να κατέβει τόσο χαμηλά
Μιλώντας στο "Κοινωνία Ώρα MEGA" ο Πτέραρχος εν αποστρατεία, Κώστας Ιατρίδης, είπε: "Πάντοτε υπάρχει κάποια αιτία. Είναι οι αντίξοες συνθήκες, είναι και το ανάγλυφο του εδάφους. Η προσπάθεια του πιλότου να κατασβέσει τη φωτιά τον ωθεί στο να κατέβει λίγο πιο χαμηλά από το επιτρεπτό προκειμένου να είναι πιο αποτελεσματικός.
Στην προσπάθεια του ο πιλότος να σβήσει τη φωτιά, το δεξί ακροπτερύγιο χτυπά σε μία συστάδα δέντρων, φεύγει ο πλωτήρας μαζί με την βάση του και έκτοτε βλέπουμε μια σπειροειδή βύθιση του αεροσκάφους και προσκρούει στο έδαφος. Μέσα σε αυτά τα λίγα δευτερόλεπτα βλέπουμε την προσπάθεια του πιλότου να επαναφέρει το αεροσκάφος αλλά δυστυχώς είναι δύσκολο γιατί η αποκόλληση του πλωτήρα δημιούργησε ζημιές στο πηδάλιο κλίσεως και δε μπορούσε να ενεργήσει ο χειριστής και να το επαναφέρει, με αποτέλεσμα να έχουμε αυτή την τραγική κατάληξη".
Σύμφωνα με τον κ. Ιατρίδη, "κανένα μεταφορικό αεροσκάφος ή πυροσβεστικό δεν έχει κάθισμα εκτίναξης. Έχουν μόνο τα μαχητικά έτσι τα έχει ο κατασκευαστής. Είναι δύσκολο να υπάρχουν εκτινασσόμενα καθίσματα. Σε πολλά αεροσκάφη υπάρχουν πολλές φορές 2-3 πιλότοι μαζί με τον μηχανικό όπως είναι τα C-130 και είναι δύσκολο να υπάρξει εκτίναξη. Λόγω κατασκευής είναι δύσκολο να φύγουν οι πιλότοι ή όσοι βρίσκονται στην καμπίνα.
Ο μόνος τρόπος είναι η σκληρή εκπαίδευση, το πρωτόκολλο και η ασφάλεια των πτήσεων. Μόνο αυτά μπορεί να προλαμβάνουν ένα δυστύχημα ή μία τραγική κατάληξη. Πολλές φορές, όταν βλέπει ο πιλότος να καίγονται περιουσίες και ότι κινδυνεύουν άνθρωποι, κάνει ό,τι είναι δυνατόν, με αυτοθυσία κατεβαίνοντας και πιο χαμηλά για να σβήσει πιο αποτελεσματικά μια φωτιά. Όσο πιο ψηλά ρίχνεις το νερό και όσο πιο μεγάλη είναι η φωτιά, οι υψηλές θερμοκρασίες , το νερό εξατμίζεται. Γι’ αυτό πολλές φορές οι πιλότοι αναγκάζονται να το ρίξουν λίγο πιο χαμηλά για να υπάρχει αποτέλεσμα".
Γρηγόρης Κωνσταντέλλος: Η χαμηλές πτήσεις οδηγούν σε πτώσεις
Μιλώντας στο MEGA ο Γρηγόρης Κωνσταντέλλος, πιλότος και δήμαρχος Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης, εξήγησε ότι τα Canadair λόγω της φύσης των αποστολών τους εκτελούν χαμηλές πτήσεις και αυτό οδηγεί σε μεγάλο ποσοστό πτώσεων.
"Το αεροσκάφος αυτό πετάει μέσα από ένα πλέγμα πολλών δυσκολιών: μεγάλες ταχύτητες σε χαμηλό ύψος, μεγάλες θερμοκρασίες, χαμηλές ορατότητες. Οι αναταράξεις στη ζώνη ρίψης είναι κάτι το απίστευτο". "Είναι, ουσιαστικά, μία ακραία πτήση που καταπονείται το αεροσκάφος και το πλήρωμα, που πρέπει να σκέφτεται ανά πάσα στιγμή τη θέση του αεροσκάφους τα επόμενα δευτερόλεπτα και λεπτά κάτω από άγνωστο περιβάλλον, στο οποίο οι συνθήκες μεταβάλλονται, αλλάζουν.
Πρέπει να είσαι ψύχραιμος, καλά εκπαιδευμένος και έμπειρος και να πάρει ελεγχόμενα ρίσκα για να κάνεις επιτυχή κατάσβεση".
Ομάδα εμπειρογνωμόνων θα εξετάσει το βίντεο
Το οπτικό υλικό που είδε το φως της δημοσιότητας είναι ένα μόνο κομμάτι το οποίο θα εξεταστεί καρέ- καρέ από την ομάδα των εμπειρογνωμόνων της Πολεμικής Αεροπορίας για τα ακριβή αίτια της πτώσης.
Υπάρχουν πολλοί άλλοι παράγοντες οι οποίοι θα συνυπολογιστούν στο τελικό πόρισμα για το τι έχει φταίξει για την συγκεκριμένη πτώση του μοιραίου καναντέρ.
Ανάμεσα σε αυτούς, το ανάγλυφο της περιοχής την μοιραία στιγμή, η φορά των ανέμων, το μικροκλίμα που δημιουργεί η φωτιά, αν τυχόν αναφέρθηκε κάτι στην ενδοεπικοινωνία είτε με το ζευγάρι του στον αέρα, είτε με το κέντρο επιχειρήσεων.
Για την 355 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών, δεν υπάρχει άλλη επιλογή από το να συντηρηθούν καθ’ όλη τη διάρκεια της νύχτας τα πυροσβεστικά αεροσκάφη στην βάση της Ελευσίνας ή απ’ όπου αλλού επιχειρούν.
Και πριν το πρώτο φως της ημέρας, οι ιπτάμενοι να βρίσκονται στα πιλοτήρια των Canadair, να εκκινήσουν τους κινητήρες, να απογειωθούν ώστε ν’ αντιμετωπίσουν τα πύρινα μέτωπα που για πολλές ημέρες καίνε τον δασικό πλούτο της χώρας.
Πηγή: THETOC