Αλλάζουμε μυαλά, όχι ρούχα. H πρώτη πανελλαδική έρευνα που επιχειρεί να ρίξει φως στη σύνδεση ανάμεσα στο γυναικείο ντύσιμο και τη βία

Η αφορμή για συζήτηση που στόχο έχει να βγάλει την έμφυλη βία "από την ντουλάπα". Και που τελικά μας αφορά όλους. Μια πρωτοβουλία της ΔΕΗ στο πλαίσιο του πυλώνα Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης ΔΕΗ ενεργώ.

ΓΡΑΦΕΙ: MissBloom TEAM

Η 25η Νοεμβρίου έχει οριστεί ως η Διεθνής Ημέρα για την Εξάλειψη της Βίας κατά των Γυναικών. Μία ημέρα η οποία όσο τα χρόνια περνούν, αποκτά όλο και μεγαλύτερη βαρύτητα μιας και τα περιστατικά βίας με θύματα ανυπεράσπιστες γυναίκες, όλο και πληθαίνουν.

Γυναικοκτονίες, βιασμοί, σεξουαλικές παρενοχλήσεις, είναι περιστατικά που βρίσκονται στο καθημερινό μενού της ειδησεογραφίας, σοκάροντας τα μέλη της κοινωνίας τα οποία μάταια προσπαθούν να αντιληφθούν τι πηγαίνει στραβά.

Ένα ακόμα πιο σοκαριστικό φαινόμενο, είναι η διαρκής μεταφορά ευθυνών από τον θύτη στο θύμα. Είναι μάλιστα πολλές οι φορές, που το ντύσιμο του θύματος "δαιμονοποιείται" σε μία προσπάθεια να δικαιολογηθεί η, έτσι κι αλλιώς, ειδεχθής πράξη του θύτη. Η κοντή φούστα ή ένα ένα εφαρμοστό φόρεμα γίνονται, για πολλούς, η αιτία ενός βιασμού ή μίας σεξουαλικής παρενόχλησης, και όχι η παραβατική συμπεριφορά του δράστη, ο οποίος εκμεταλλεύεται τη σωματική του διάπλαση προκειμένου να πάρει αυτό που εκείνος επιθυμεί.

Η ΔΕΗ στο πλαίσιο του πυλώνα Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης ΔΕΗ ενεργώ, συμμετέχει για 2η συνεχή χρονιά στην καμπάνια "Οrange the world", η οποία είναι μια 16ήμερη (25/11 – 12/12) εκστρατεία που καθιερώθηκε από τον ΟΗΕ για να ευαισθητοποιήσει την παγκόσμια κοινότητα γύρω από θέματα έμφυλης βίας, με αφορμή τη Διεθνή Ημέρα για την Εξάλειψη της Βίας κατά των Γυναικών.

Φέτος, επιλέγει να εστιάσει, όπως αναφέραμε και παραπάνω, σε μία υποφωτισμένη πτυχή της έμφυλης βίας, με μεγάλο όμως αντίκτυπο: τις αντιλήψεις και τα στερεότυπα που συνδέουν το γυναικείο ντύσιμο με δήλωση "προκλητικότητας" ή έλλειψη σοβαρότητας που δεν συνάδει με την οικογενειακή ή επαγγελματική κατάσταση μιας γυναίκας. Στην πρωτοβουλία της αυτή βοήθησαν με την εμπειρία και τεχνογνωσία τους η εταιρεία ερευνών Focus Bari και ο μη κερδοσκοπικός - μη κομματικός οργανισμός WOMEN ACT που στόχο έχει την ενδυνάμωση των γυναικών.

Με τη σύμπραξη της εταιρείας ερευνών Focus Bari, πραγματοποιήθηκε η πρώτη πανελλαδική έρευνα που επιχειρεί να "ρίξει φως" στη σύνδεση ανάμεσα στο γυναικείο ντύσιμο και τη βία. Η μεθοδολογία της έρευνας ήταν ποσοτική, σε δείγμα 1.000 ατόμων Πανελλαδικά, ηλικίας 18-64 χρονών. Μέσα από τα αποτελέσματα της έρευνας, η ΔΕΗ χαρτογραφεί τη στάση των διαφορετικών κοινών πάνω στο ζήτημα, καταδεικνύει τον βαθμό αισιοδοξίας που αυτή μας επιτρέπει αλλά και τις αρνητικές επιπτώσεις της διαιώνισης στερεοτυπικών αντιλήψεων στην εξάλειψη της βίας κατά των γυναικών.

Σύμφωνα με κάποια από τα πιο σημαντικά ευρήματα της έρευνας:

- 9 στους/στις 10 έχουμε ακούσει το σχόλιο "τα θέλει" ή "πάει γυρεύοντας με το ντύσιμό της" στο περιβάλλον μας

- 21% πιστεύουν ότι μια γυναίκα ή ένα κορίτσι που φοράει εφαρμοστά ρούχα ή κοντή φούστα είναι υπεύθυνη εάν υποστεί σεξουαλική παρενόχληση.

- 34% πιστεύουν ότι το ντύσιμο μίας γυναίκας ή ενός κοριτσιού δικαιολογεί κάποιας μορφής παρενοχλητική συμπεριφορά.

- 1 στους 5 άνδρες πιστεύει ότι μια γυναίκα πρέπει να προσέχει το ντύσιμό της, ιδιαίτερα όταν βρίσκεται σε χώρους με άγνωστους άνδρες.

- 38% πιστεύουν ότι γυναίκες και κορίτσια πρέπει να προσέχουν το ντύσιμό τους, για να μην προκαλέσουν σεξουαλική παρενόχληση.

Με σύνθημα "Αλλάζουμε μυαλά, όχι ρούχα", η ΔΕΗ ντύνει τους λογαριασμούς της στο Facebook και στο Instagram πορτοκαλί για 16 μέρες και δημοσιεύει σε καθημερινή βάση ευρήματα της έρευνας. Στόχος να ενθαρρύνει τη συζήτηση τόσο στα social media, όσο και μέσα στις οικογένειες και τις παρέες γύρω από το "πώς και γιατί το ντύσιμο γυναικών και κοριτσιών μπορεί να οδηγεί στην παρενόχληση ή και στη βία" και να αναδείξει τη σοβαρότητα του θέματος για τον ψυχισμό, την ασφάλεια και την ακεραιότητα των γυναικών.